Чрез въвеждането на променения регламент за етикетите на гумите, както и на база данни за регистриране (EPREL) и опцията за два нови индикатора за ефективност (за сцепление на сняг и на лед), Европейската комисия цели да информира по-добре и да даде допълнителни възможности на потребителите, когато купуват гуми, и да постигне по-широко възприемане на пазара на гуми с най-добрата ефективност по отношение на безопасността и опазването на околната среда
Гуми за камиони (C3) – да, гуми за велосипеди – не.
При камионите (C3), както при всички останали класове (C1 и C2), и производителите на гуми, и дилърите, ще трябва да предоставят на клиентите официални данни за етикети и таблица с информация за продуктите преди продажбите.
Ще има официална база данни (EPREL), в която трябва да бъдат регистрирани всички гуми, и в която широката общественост, клиентите и наблюдаващите органи ще могат да потвърждават съдържанието на етикетите.
Регламентът дава възможност на производителите на гуми да обявяват класове етикети въз основа на тествания на гуми и/или инструменти за изчисления/екстраполация и референтни стойности, документирани правилно.
Има планове за разширяване на обхвата до пренарязани гуми през 2023 г.
Да. Всички държави членки ще трябва да включат план за наблюдение на пазара за гуми в своите годишни програми за наблюдение от 2021 г. За това ще бъде определен бюджет от Европейската комисия. В този регламент има включени няколко мерки, както и нова рамка за наблюдение на пазара, които ще подсилят правоприлагащите действия.
Да. Можете да идентифицирате лесно зимните и всесезонните гуми с потвърдена ефективност през зимата, по символа 3PMSF (тривърха планина със снежинка) на етикета. Можете да идентифицирате скандинавски зимни гуми за пътнически и товарни автомобили (C1) с потвърдена ефективност на лед по символ за лед (само за скандинавски гуми с мека смес) директно на етикета. Не са дефинирани разпоредби за тестване за C2 и C3 гуми.
Имаме QR код, който дава възможност на крайните потребители лесно да потвърждават съдържанието на етикета чрез връзка към официалната база данни EPREL с данните за регистрация на продукта.
Новите стойности на етикетите ще бъдат обществено достъпни на 1 май 2021 г. Данните и регистрациите на продуктите в EPREL ще са достъпни за нашите клиенти/дилъри на гуми в началото на 2021 г., за да се гарантира плавен преход и подготвяне на всички наши системи за клиенти и продажби. Базата данни за регистрация EPREL се очаква да бъде достъпна до края на октомври 2020 г.
Визуализация на данните за регистрация на гуми в EPREL за широката общественост и дилърите на гуми ще бъде достъпна до края на 2020 г.
Регламентът за новия етикет за гуми на ЕС ще повиши прозрачността и ще разкрие нови възможности за премиум производителите, които спазват условията от въвеждането на такива етикети (през ноември 2012 г. в Европа). Допълнителното наблюдение на пазара ще е от изключително значение. Това обаче ще наложи нови отговорности за дилърите на гуми и производителите на оригинално оборудване (OEM), които вероятно ще трябва да актуализират своите дейности, свързани с гуми.
Това е една от основните идеи. Това трябва да е един от резултатите от повишената прозрачност и наблюдение.
Ефективността по етикет се обявява от производителите въз основа на техните технически оценки. Органите за надзор на пазара на държавите членки на ЕС ще извършват изненадващи проверки (проверка на документацията и физическо тестване на продуктите за потвърждение) за гуми, предлагани на пазара.
Стойностите на етикетите за широката общественост и дилърите на гуми могат да бъдат намерени на стикера/отпечатания етикет/цифровата информация, предоставяна от производителите на гуми.
Освен това QR кодът на етикета ви предоставя директна връзка към базата данни EPREL.
Като алтернатива, ако разполагате с номера на артикула, можете да търсите в Conti визуализатора за ЕС етикети или EPREL direct (Забележка: функцията за търсене в базата данни EPREL все още не е напълно дефинирана или достъпна).
За клиенти с достъп до PRICAT, връзките към Conti визуализатора за ЕС етикети, EPREL и различните класове също ще бъдат налични там.
Обективно, най-добрите стойности са клас A. Европейският етикет обаче не предоставя цялостна картина на всички критерии, които определят цялостната ефективност на една гума. Затова, когато избирате гумите, които отговаря най-добре на очакванията на потребителя, трябва да разчитате и на познанията и съвета на специалист по отношение на гумите или на резултатите от тестове, извършени от независими публикации за тестване.
Новият етикет оценява пет критерии за ефективност: спиране на мокра настилка, на сняг и на лед, съпротивление при търкаляне и външен шум. Повечето тестове в пресата обикновено оценяват повече от десет критерия, така че би трябвало да предоставят много по-изчерпателен източник на информация отколкото новия етикет.
Към този момент не. Това може да се случи в бъдещи редакции на регламентите за одобрение на гумите на ЕС.
Защото не са дефинирани никакви ISO тестове или лимити (прагове).
Връзка към официалния запис/регистрация в EPREL на тази конкретна гума/продукт.
Това е вътрешният номер на артикул на Continental и означава, че всички гуми от този вид имат една и съща конструкция и ефективност.
Предполага се, че ABC категориите ще бъдат по-лесни за разчитане от потребителите и за интегриране в цифрови бази данни и дисплеи.
Спазване на лимита по ISO за тестове за спиране на лед в сравнение със стандартна референтна гума. ISO МЕТОДЪТ все още не е финализиран.
Не.
Не. Можете да използвате всеки четец за QR кодове, наличен на пазара. Съдържанието на QR кода е просто директната URL връзка към информацията за вашата гума в базата данни EPREL.
Да. Вижте предишните отговори.
Не във всички случаи. По отношение на шума всичко остава същото (въпреки че вместо 1,2 или 3 звукови вълни имаме категории A, B и C).
По отношение на съпротивлението при търкаляне и спирането на мокра настилка настоящите класове F и G в бъдеще ще бъдат слети, за да формират клас E, а настоящият клас E в бъдеще ще бъде клас D. При C2 гумите има нови лимити за съпротивление при търкаляне за клас D (вижте таблицата по-долу).
RR | Мокра настилка | Шум | |
C1 | A => A B => B C => C E => D F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 Звукова вълна = A 2 Звукови вълни = B 3 Звукови вълни = C |
C2 | A => A B => B C => C E (8,1 ≤ RRC ≤ 9,0) => D E (9,1 ≤ RRC ≤ 9,2) => E F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 Звукова вълна = A 2 Звукови вълни = B 3 Звукови вълни = C |
C3 | A => A B => B C => C D => D E+F => E | A => A B => B C => C D => D E+F => E | 1 Звукова вълна = A 2 Звукови вълни = B 3 Звукови вълни = C |
Гумите с новия етикет не са по-добри от тези със стария етикет.
Не. Гумите са абсолютно еднакви. Гумите от класове E, F и G ще бъдат прекласифицирани (с 1 клас по-добри), въпреки че са абсолютно същите гуми както преди (идентична конструкция).
Не. Това е абсолютно същата гума.
Можете да идентифицирате скандинавски зимни гуми за пътнически и товарни автомобили (C1) с потвърдена ефективност на лед по маркировката за лед (само за скандинавски гуми с мека смес) директно на етикета. Не са дефинирани регламенти за тестване или ISO за C2 и C3.
При логото за сняг гумите трябва да спазват лимитите за 3PMS при тестване на сняг – валидно за C1, C2 и C3 с различни условия и референтни стойности.
Няма регламент, който да го забранява, но няма да се възползвате максимално от шофирането с летни гуми през лятото, като например по-добро управление и спирачно поведение на мокра и суха настилка, а по-меката смес на зимните гуми означава, че ще се износват по-бързо при летните температури.
Ако имат настоящия (стар) етикет, те може да бъдат продавани след 1 май 2021 г. (при положение, че датата на производство е по-стара). При новия етикет класовете F и G се сливат, за да формират клас E.
ЕС въведе етикети за енергийна ефективност за много продукти (фризери, прахосмукачки, електрически крушки и т.н.). И макар че етикетът на гумите съдържа няколко важни критерии за ефективност освен енергийна ефективност/икономичност на горивото, той попада в категорията Етикиране за енергийна ефективност. С новата заглавка на етикета Комисията цели да създаде общо оформление за всички продукти, маркирани за енергийна ефективност, въпреки че в подробностите на различните етикети има много разлики.
Да. Обаче, въпреки че C3 гумите не бяха изключени преди, те получиха придобиха някои нови задължения.
Не в тази редакция (2021 г.), но вероятно в близко бъдеще
Не. Гумите с шипове са извън обхвата на регламента за етикет на ЕС, а от портфолиото на Conti Group единствено C1 гуми с мека смес ще носят символа за лед. C2 и C3 също са извън обхвата на ISO теста.
Ако спазват лимитите за ефективност на 3PMS, всесезонните гуми могат да носят този символ. В противен случай на пазари, където това е изискване за използване през зимата, те не могат да се считат за всесезонни гуми. Гума само със способности за M+S няма да носи символа на снежинка на етикета.
Всички гуми, които спазват лимитите за ефективност на 3PMS (одобрение на вид), могат да носят логото със снежинка.
Не, Само гуми, които спазват лимитите за ефективност на 3PMS (одобрение на вид), могат да носят логото със снежинка.
Гумите, които понастоящем са в клас E, в бъдеще ще се показват само в клас D (понастоящем празен за C1 гуми).
Пълен списък с гумите, които са официално регистрирани за продажба в Европа съгласно този регламент от всички производители на гуми заедно с информация за етикета им.
На продуктово ниво -> Същата информация, както на етикета на ЕС и таблицата с информация за продукта (във версии на няколко езика).
Има две бази данни – публична, която е отворена за всеки, и такава с ограничен достъп, в която се съхранява допълнителна информация само за надзорни органи и производители на гуми.
Регистрацията на гумите се извършва през официална платформа, наречена EPREL (European Product Registry for Energy Labelling, Европейски продуктов регистър за етикети за енергийна ефективност)
Не. В стария регламент за етикетите имаше ясно изискване информацията за етикетите да се показва във фактурата, но то отпадна. Информацията обаче все още трябва да бъде достъпна под някаква форма. Дистрибуторите на гуми трябва да направят тази информация достъпна преди продажбите в цифрови платформи, в търговския обект и близо до гумите, когато са изложени в търговския обект.
В стария регламент за етикетите имаше ясно изискване информацията за етикетите да се показва във фактурата, но то отпадна. Информацията обаче все още трябва да бъде достъпна под някаква форма. Дистрибуторите на гуми трябва да направят тази информация достъпна преди продажбите в цифрови платформи, в търговския обект и близо до гумите, когато са изложени в търговския обект.
Функциите за филтриране/търсене в EPREL все още не са финализирани – това ще се случи до края на 2020 г.
Не. Всички гуми, доставени преди 1 май 2021 г. с предишния етикет, ще продължат да съответстват на регламента и няма нужда да бъдат маркирани повторно. Това важи също и за гуми, които вече са на пазара (напр. в нашите центрове за развойна дейност), но са ви доставени след 1 май 2021 г.
До 1 май 2021 г. само старият етикет е уместен и задължителен за продажби в Европа. Ако потребителският интерфейс на EPREL стане достъпен преди тази дата, на теория и двата етикета може да се показват един до друг.
Няма конкретни изисквания за автомобилните представителства; за тях важат същите изисквания както за дистрибуторите и дилърите на гуми. Преди продажбата на дадени гуми (или превозно средство с гуми) те трябва да предоставят на крайния клиент информация за етикета на ЕС относно въпросните продукти. Това на практика означава, че те трябва да предоставят официалния етикет в цифров и отпечатан вид, както и таблицата с информация за продукта.
Няма конкретни изисквания за производителите на оригинално оборудване; за тях важат същите изисквания както за дистрибуторите и дилърите на гуми. Преди продажбата на дадени гуми (или превозно средство с гуми) те трябва да предоставят на крайния клиент информация за етикета на ЕС относно въпросните продукти. Това на практика означава, че те трябва да предоставят официалния етикет в цифров и отпечатан вид, както и таблицата с информация за продукта.
Не. През 2012 г., когато беше приложен за първи път етикетът, в отрасъла бе взето решение за стандартно поставяне на стикера с етикет на гумите, но това не е задължително изискване. Continental реши, че за C1 и C2 гуми това е най-подходящото решение за нашите логистични и търговски задължения и тези на нашите клиенти. При камионите (C3) избрахме цифрово решение, което също напълно съответства на регламента. Производителите и дистрибуторите на гуми трябва да гарантират, че информацията за етикета е достъпна за техните клиенти или в отпечатан формат (при заявка), или в цифров вид. Дистрибуторите трябва да показват отпечатан етикет на гумите за своите клиенти в търговския обект или, когато гумите не са изложени, на клиентите трябва да бъде предоставено отпечатано копие (при заявка) или цифрово копие преди продажбата.
Continental ще гарантира, че всички продукти в нашето портфолио изпълняват всички регулаторни задължения за производители на гуми. Освен това в рамките на определен от нас самите преходен период (от началото до края на 2021 г.) ще предоставяме и двата етикета на ЕС (настоящия и новия), за да избягваме евентуални недоразумения с клиентите.
Той ще бъде достъпен в EPREL и чрез нашите собствени решения и уебсайтове от Continental.
Ние ще включим всички задължителни данни в нашите съществуващи системи и интерфейси, и ще предоставим информацията за етикетите чрез други формати за обмен на данни (.csv и т.н.).
Да, ако датата на производство е преди 1 май 2021 г. (т.е. гумите са произведени преди месец май 2021 г.).